تحلیل اقتصادی کپی رایت و بررسی آن در حقوق ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
- نویسنده مهسا محزون
- استاد راهنما ایرج بابائی ناهید جوانمرادی
- سال انتشار 1388
چکیده
چکیده پایان نامه ای که پیش روست با هدف آشنایی با ضرورت و توجیهات وجود قواعد حمایت از آفرینش های فکری و بالاخص آفرینشهای ادبی، هنری و نرم افزاری پدید آمده است. آنچه این بررسی را از سایر موارد مشابه متمایز می نماید بهره گیری از ابزارها و مفاهیم برای تحلیل و تفسیر مفاهیم حقوقی است. فصل اول پایان نامه به بررسی مبانی و مقدمات اختصاص داده شده است. در فصل دوم توجیهات وجودی قواعد حمایتی و در پی آن نظرات مخالفین و موافقین این قواعد و هم چنین راه های جایگزین پیشنهادی مطرح گردیده است. با فرض پذیرش ضرورت وجود قوانین حمایت از آثار فکری، تعیین مرز و محدوده این قوانین هم به لحاظ دامنه حمایتی و هم دوره زمانی حمایت امری اجتناب ناپذیر است، از این رو فصل سوم و چهارم به بررسی و تحلیل دامنه و دوره زمانی حمایت از آفرینش های ادبی، هنری و استثنائات وارد بر آن اختصاص یافته است. آنچه از مجموع مطالعات و بررسی های صورت گرفته به دست می آید این است که علاوه بردلائل غیر مادی و اخلاقی، منافع مالی و اقتصادی یک جامعه نیز ضرورت وجود چنین قواعدی را توجیه می نماید. جبران هزینه های تولید یک اثر فکری و به تبع آن تضمین درآمد تولید کننده، ایجاد انگیزه برای بروز خلاقیت و رساندن آن به مرحله تولید از جمله توجیهات اقتصادی وضع قوانین مالکیت فکری است. بدیهی است کارآمدی این قواعد هم چون سایر قوانین حقوقی در گرو تعریفی واضح و مشخص از قواعد و هم چنین تعیین دقیق محدوده حمایتی می باشد.
منابع مشابه
تحلیل اقتصادی کپی رایت: سنجش کارآمدی و توازن در نظام کپی رایت
در تحلیل اقتصادی حقوق، تحلیل هزینه - فایده و دیگر ابزارها و دیگر عناصر روش اقتصاد به کمک اقتصاددانان و حقوق دانان می آید. این مهم در تحلیل نظام کپی رایت نیز به صورت معنی داری مطرح است. در این مقاله تلاش شده است تا از یک طرف مهم ترین آسیب های توسعه کپی رایت مانند رانت جویی، محدود کردن حوزه عمومی و هزینه مبادله در معرض ارزیابی قرار گیرد و از طرف دیگر فواید توسعه کپی رایت همچون بهره وری، تجاری ساز...
متن کاملتحلیل مبانی حقوق پدیدآورنده در نظام های کپی رایت و حقوق مؤلف
چکیده در تحلیل اقتصادی کپی ر ایت باید قبل از هر چیز کوشید تا به تحلیل حکمی رابطه پدیدآورنده با اثرش پرداخت. در این مسیر مالکانه بودن رابطه(حق) را امری مفروض و پذیرفته شده می دانیم. با این حال، توجیهات متفاوتی برای پذیرش حق مالکیت در رابطه با حقوق پدیدآورنده مطرح شده است. ابتدا با بیان این توجیهات در خصوص حقوق مادی یعنی نظریه کار محور جان لاک و نظریه مطلوبی تگرایانه میکوشیم نشان دهیم که با این ن...
متن کاملکپی رایت از منظر حقوق بین الملل و حقوق ایران
کپی رایت یا حق تکثیر به مقوله حقوقی مالکیت فکری یا مالکیت غیرمادی یا به تعبیری مالکیت معنوی تعلق دارد و لزوماً تنها به آثار فکری نظیر آثار ادبی هنری تعلق ندارد بلکه بعنوان مثال به اجراهای هنری واختراعات فنی وعلائم تجاری که ناشی از فعالیتهای فکری نیستند نیز اطلاق میگردد. اهمیت این موضوع، با توجه به سادگی دسترسی عموم به تولیدات فکری متعلق به دیگران و کپی برداری غیر قانونی و نشر آن بدون در نظر گرفت...
گسترۀ کپی رایت نسبت به اطلاعات دولتی
حقوق مالکیت ادبی و هنری (کپیرایت) علاوه بر ایجاد حق انحصاری برای پدیدآورنده یا مالک و منع بهرهمندی غیرمجاز دیگران از آفرینشهای ادبی و هنری، با این اعتقاد که این حق انحصاری، حوزه عمومی را محدود کرده، در برخی موارد میتواند مانع توسعه و یا موجب نادیده انگاشتن حقوق بشر شود. پارهای از آثار– که دسترسی و امکان استفاده از آن از مصادیق حقوق بشر است-، ازجمله اطلاعات دولتی را داخل در حوزه عمومی دانس...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه علامه طباطبایی - دانشکده حقوق و علوم سیاسی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023